در باره ایو سنت لورن

مد می میرد ، ولی استیل (سبک) باقی می ماند. . . ایو سنت لورن
در باره ایو سنت لورن
ایو سنت لورن طراح مد مشهور اروپایی است که از دهه ی شصت تا کنون دنیای مد را تحت تاثیر قرار داده است.
ایو سنت لورن طراح اروپایی بود که یک اگوست 1936 در اوران الجزایر چشم به جهان گشود. در دوران نوجوانی به پاریس عزیمت کرد تا برای کریستین دیور کار کند و در انجا به خاطر طراحی لباسش بسیار تحسین شدو در 1966 او لیبل مد خود را عرضه کرد و در همان دوره اقتباس از لباس رسمی مردانه(تاکسیدو) در طراحی لباس زنانه برایش شهرت به ارمغان اورد.
او اولین طراحی بود که در زمان حیاتش نمایشگاه انفرادی در موزه ی هنر متروپولیتن نیویورک برگزار کرد. یک ژوئن سال 2008 بر اثر سرطان مغز چشم از جهان فرو بست.

سالهای اولیه  زندگی ایو سنت لورن

ایو هنری دنات سنت لورن فرزند چارلز و لوچینی اندره سنت لورن یک اگوست 1936 در اوران الجزایر  به دنیا امد.او در ویلایی در کنار سواحل مدیترانه با دو خواهرش میشل و بریجیت بزرگ شد. با اینکه ثروتمند بودند، پدرش وکیل و کارگزار بیمه بود و همچنین صاحب چند سینما ، کودکی نماد مد اینده آسان نبود. سنت لورن در مدرسه محبوب نبود و اکثرا به اتهام هم جنس گرایی مورد ازار و اذیت قرار میگرفت. در نتیجه او کودکی عصبی ، و تقریبا هر روز بیمار بود.
با این حال او در دنیای مد به ارامش رسید.او علاقمند به درست کردن عروسکهای کاغذی عجیب و پیچیده بود و در اوایل نوجوانی اش برای خواهر ها و مادرش لباس طراحی میکرد. در سن هفده سالگلی درهای دنیای جدیدی رو به او گشوده شد . مادرش  او را به ملاقات میشل دو برونوف ویرایشگر مجله ی ووگ برد. یک سال بعد سن لورن که برونوف را با طراحی هایش تحت تاثیر قرار داده بود به پاریس عزیمت کرد و در مدرسه Chambre Syndicale de la Couture (دفتر اتحادیه طراحی لباس) ثبت نام کرد، و در انجا طراحی هایش به سرعت توجه ها را به سوی خود جلب کردند. برونوف همچنین سنت لورن را به کریستین دیور از سرشناسان دنیای مد معرفی کرد. سنت لورن گفت " دیور مرا شگفت زده کرد و در ادامه اضافه کرد در حضور دیور نمیتوانستم صحبت کنم ، او مقدمات هنر را به من اموخت  ، و هر چه که در اینده اتفاق میافتاد باعث نشد سالهایی را که در کنار او گذراندم را فراموش کنم. تحت اموزش دیور ، سبک سنت پخته تر شد و توجه بیشتری را جلب کرد.
 

قدم گذاشتن در مسیر خودش

در 1960 سنت لورن به کشورش الجزایر خوانده شد تا برای آزادی اش بجنگد. او توانست بخاطر وضعیت سلامتش معافیت بگیرد اما زمانی که به پاریس برگشت شغلش را در کنار دیور از دست داده بود. این خبر در ابتدا برای جوان حساس بسیار دردناک بود. در این حین او از استاد خود شکایت کرد و موفق به دریافت چهل و هشت هزار پوند شد .
پول و ازادی سرعت فرصتی استثنایی در اختیار سنت لورن قرار داد.با همکاری شریک و معشوقه اش پیر برژ ، سنت لورن تصمیم به گشودن خانه ی مد خود گرفت. زمان بندی سنت لورن با پیشروی عرصه ی فرهنگ پاپ و تمایل عموم به طراحی های بکر ، جدید بهترین زمان بندی ممکن بود.
تا دو دهه بعد سنت لورن در راس دنیای مد بود. بازیگران و مدل ها به سمت افریده های او هجوم اوردند. او کاپشن و کت مخملی به تن زنان کرد ، و لباسی  به شکل پوست نخود فرنگی را به راهروی مد عرضه کرد. طراحی های منحصربه فرد سنت لورن شامل بلوز های حریری و لباس های سرتا پایی نیز میشدند.

سالهای اخر زندگی

در سال 1980 سنت لورن یک نماد (الگوی) زنده بود. او اولین هنرمندی بود که  در موزه ی متروپولیتن نیویورک نمایشگاهی برای نگاه به کارهای گذشته اش برگزار کرد. تحت نظارت برژ ، که با این که در 1986 از سن لورن جدا شده بود همچنان به اداره ی موسسه ی سنت لورن کمک میکرد خانه ی مد تبدیل به مکانی پول ساز شد.
ولی سنت لورن درگیر مشکلاتش بود. منزوی شد و با اعتیادش به الکل و کوکایین مبارزه میکرد. و برخی در دنیای مد گله میکردند که کارهای این هنرمند کهنه شده اند.
در اوایل دهه ی 90 سنت لورن جایگاه تثبیت شده تری یافت. طرح هایش توسط یک خبره ی مد که از جنبش های گرانج که راهرو های مد را پر کرده بودند خسته شده بود دوباره کشف شدند. سنت لورن نیز بر اعتیادش چیره شده بود.  در انتهای ان دهه زمانی که سرعت کار سنت لورن کمتر شده بود و برژ کمپانی را فروخته بود آن دو شروع به کار کردند که ثروتی هنگفت رل برایشان به ارمغان اورد.
در ژانویه 2002 سن لورن در اخرین اجرای خودش در مراکش حاضر شد و بعد بازنشسته شد. پنج سال بعد تاثیر و اهمیت سنت لورن در فرهنگ فرانسه با دریافت نشان لژیون دونور از رییس جمهور فرانسه نیکولاس سارکوزی به سمان رسید.
ایو سنت لورن در اثر بیماری در یک ژوئن 2008 چشم از جهان فروبست.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    دبیر سایت
    18تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی